Matbloggtoppen

Sunday, October 28, 2012

Mathallen

Sitron marengs pai fra Hello Good Pie
Gledet meg som en liten unge da jeg skulle besøke den nye mathallen for første gang. Ble veldig positivt overasket! Fersk sjømat, pølser, and, grønnsaker, spekemat, viltkjøtt, øl, vin, fairtrade og masse mer er å få kjøpt der. Neste gang skal jeg ikke dra på en søndag, for da var det ekstremt mange folk der! Var så mye folk at jeg ikke fikk tatt mer enn et bilde, hadde tenkt til å ta bilder av flere av bodene. Det får jeg heller gjøre neste gang, for jeg skal tilbake!

Var litt skuffet over Solberg & Hansen de hadde veldig lite utvalg av kaffe og nesten ikke noe te. Alle bønnene så ut som de kom i ferdige poser, som også var en liten nedtur. Det var mange fantastiske ostedisker der, men Tine sin var veldig skuffende. Egentlig syntes jeg det var unødvendig å ha den der i det hele tatt, i og med at alt de hadde er ting du får kjøpt i vanlig dagligvarebutikker. Så jeg hadde ikke giddet å bruke tid der, med mindre du har veldig behov for å kjøpe vellagret norwegia.

Du merker at en del av de som betjener bodene er nyansatt og under opplæring, som puttet en liten demper på opplevelsen. Ellers var det mange flinke folk der, mens du står i kø for å kjøpe verdens beste ande sandwich (koster 79 kr, men det er verdt det!) får du plutselig smaksprøver fra boden ved siden av. Mange spenstige produkter som hel and, andefett, andebryst, elgstek o.l. å finne der, prisene er som regel helt greie noe er dyrere enn andre ting, men mye av det er verdt å betale litt mer for bare fordi det er god kvalitet.

Neste gang skal jeg ta meg mye bedre tid i hver bod, for å se utvalget ordentlig. Ekstremt stort utvalg av sjømat der som seg hør og bør i en norsk mathall, alt fra blåskjell til hummer. Det eneste jeg følte manglet var en større bod med slakter, føler at det er noe en burde hatt med. De har fortsatt noen ledige lokaler igjen, så er lov å håpe at det kommer inn en slakter etterhvert. Hadde også håpet på en egen krydderbod, men det var det ikke. Den rimeligste boden er nok grønnsaksboden, som har et stort utvalg av frukt og grønt samt krydder og andre godsaker. Anbefaler at dere stopper innom der for å kjøpe litt bra grønnsaker til en rimelig pris!

Høydepunktet var ande sandwichen og paien, det var fantastisk godt! Når jeg dro hjem hadde jeg klart å raske med meg melon, serranoskinke, chorizo, asparges og steinmalt sjokolade. Gleder meg til å dra litt nærmere juletider og se hva de har å by på da, skal definitivt dra inn på en lønningsdag og spise tapas :P Har ikke verdens beste råd, men noen ganger er det godt å bruke litt penger på god mat. For en komplett oversikt over hvilke butikker og spisesteder som er i mathallen samt åpningstider gå inn på denne linken.
Bor man i Oslo er det en veldig god erstatning for en søndagsåpen butikk, men er uansett verdt besøket!

Notat: Fant ut i ettertid at det faktisk er en slakter i hallen, men må ærlig innrømme at jeg ikke fant eller så den. Da vet jeg ihvertfall hvor jeg skal stoppe først neste gang. 31.10.2012

No comments:

Post a Comment